Snijbonen wecken

Inmaakrecepten

Ook al oogst je boontjes in de zomer en het begin van de herfst, mij doen ze denken aan de winter. Gestoofde boontjes met puree is voor mij heerlijke comfortfood op een druilerige dag. Maar hoe bewaar je die boontjes tot de winter?

Wel dat is niet altijd een evidentie. In theorie kan je bonen invriezen of wecken, maar wat is de invloed op de smaak? En vooral op de textuur? Invriezen is, denk ik, de meest gebruikte methode, maar mij krijg je er niet echt warm voor. Het doet de textuur van de boontjes echt geen eer aan. Geweckte boontjes vind ik al wat beter en was voor ons, tot vorig jaar, de manier om eigen geteelde boontjes in de winter te eten. Maar dus tot vorig jaar, want toen weckte ik voor de eerste keer snijbonen.

Het was het eerste jaar dat ik snijbonen in de tuin had en de opbrengst was een stuk groter dan we hadden verwacht. De vriezer zat al vol, dus het was wecken of weggooien. Wecken dus! Normaal snij je snijbonen in flinterdunne stukjes, maar omdat boontjes twee uur in de weckketel moeten besloot ik om dat niet te doen. Grote hapklare stukken dan maar. En zo kwam een nieuwe favoriet tot stand. Ondanks het lange wecken en het ‘verplichte’ 10 minuten stoven voor het eten, zijn de boontjes niet plat. En de smaak? Het proeft gewoon naar boontjes!

Dit jaar zette ik dus een stuk minder boontjes in de tuin en des te meer snijbonen, want enkel snijbonen maak ik nog in.

In onderstaand recept voeg ik zout toe aan het water dat ik gebruik om de potten aan te vullen. Dit is enkel voor de smaak en is niet voor bewaarredenen. Je mag het dus gerust weglaten.

Ingrediënten

Voor vier weckbokalen van 1 liter heb je zo’n

  • 1600 g snijbonen nodig.
  • 2 liter water
  • 2 tl zout

Snijbonen wecken is verrassend eenvoudig!

Snij de snijbonen in stukjes van 1 cm en doe ze in de weckpotten. Heb je bonen met een sterke draad dan verwijder je die ook best. Maar je kan dus ook selecties kopen waar deze minder aanwezig is, of je snijbonen jonger plukken.

Maak het mengsel om de potten mee aan te vullen. Per liter water voeg je 1 kl zout toe. Even goed mengen.

Vul de potten tot 2 cm onder de rand en sluit ze.

Weck de snijbonen gedurende 120 minuten op 100 graden.

Hoe gebruik je geweckte snijbonen?

Giet de boontjes af in een vergiet en verwarm ze gedurende 10 minuten op 100°C om botulisme te voorkomen. Dit kan je doen door ze te stoven. Dat mag gerust met een uitje. Je kan geweckte snijbonen ook gebruiken in soepen en stoofschotels.

Meer over bottulisme

Wanneer je groenten inmaakt volgens deze methode is er een heel kleine kans dat er bottuline (toxisch!) ontstaat. Je weckpot is namelijk een zuurstofarme omgeving die je niet in de koelkast bewaard. Doordat je met een gewone weckketel inmaakt op een maximale temperatuur van 100°C zullen de eventuele sporen van de bottuline-bacterie kunnen overleven en dit toxische goedje produceren wanneer je potten in je voorraadrek staan.

Voor alle duidelijkheid, de kans dat dit gebeurt is klein!! Maar, de gevolgen zijn groot en dus is het belangrijk om toch met deze mogelijkheid rekening te houden. Door de inhoud van de pot 10 minuten te laten doorkoken wordt de eventueel gevormde bottuline afgebroken en kan je je ingemaakte voedsel veilig consumeren.

Je kan deze snijbonen dus perfect veilig gebruiken in soepen, stoofpotjes en andere gerechten die lang genoeg verhit worden. Of je kookt/stooft de inhoud van de pot eerst 10 minuten alvorens ze te gebruiken.

Bewaar dit recept voor later:

Ga terug naar onze pagina met inmaakrecepten voor nog meer inspiratie!

Blijf via mail op de hoogte van alle nieuwe recepten en blogs:

Deze berichten vind je misschien ook leuk:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.